ESTRAM TRAMVAY
İŞLETMESİ Çağdaş, temiz ve
yaşanabilir bir kent olma yolunda çok önemli özelliklere sahip olan Eskişehir
kentinin geleceğini biçimlendirecek olan gelişme ve ulaştırma planları bir
bütünlük içerisinde ele alınmıştır. Sürdürülebilir bir ulaştırma sistemi için
İstanbul Teknik Üniversitesi Ulaştırma Ana Bilim Dalına yaptırılan “Ulaştırma
Ana Planı” Büyükşehir Belediye Meclisinin kararı ile onaylanmıştır. Eskişehir, Ulaştırma Ana Planını belediye
meclisinde onaylanarak yürürlüğe koyan ilk kentlerden biridir. Hazırlanan ulaşım planıyla yeni bir toplu taşıma sistemi,
karayolu ağı, kavşaklar ve otoparklar önerilmiştir. Eskişehir
Büyükşehir Belediyesi ulaşım ana planı ile uyumlu kentte modern bir tramvay
sisteminin inşa edilmesi için Bombardier-Yapı Merkezi Konsorsiyumu(yüklenici)
ile 9 Mayıs 2002 tarihinde bir yapım ve temin sözleşmesi imzalamıştır. Proje 20
ay gibi çok kısa sürede tamamlanmıştır. 2004 yılı Uluslararası Taşımacılıkta yılın Hafif
Raylı Sistem Ödülünü kazanan ESTRAM, 24.Aralık.2004 tarihinde işletime açılarak
Eskişehir Halkının hizmetine sunulmuştur. 2004 yılında işletmeye
başlayan tramvay sistemi ile diğer lastik tekerlekli toplu taşım sistemlerinin
entegrasyon projesi gerçekleştirilmiştir. Kent merkezinden geçen tramvay
sistemini (ESTRAM) besleyecek şekilde otobüs ve minibüs güzergâhları
belirlenmiştir. Merkezdeki
araç yoğunluğu azaltılarak, alışveriş yerlerinin yoğun olduğu büyük caddeler
ağırlıklı olarak yayalara ayrılan yürüme alanları oluşturulmuştur 1
Etap projesi şehirdeki Otogar, Hastaneler, Gar, Üniversiteler, Alışveriş Merkezleri,
Spor Salonları, Resmi kurumlar(Vergi Daireleri, Bankalar, Ticaret Odası vb.) Valilik
ve Belediye gibi önemli merkezleri birleştirmektedir. Eskişehir Ulaşım
Ana Planı’nda ESTRAM tramvay hatlarının yaygınlaştırılmasına ve toplu taşıma
yolculukları içerisindeki payının artırılmasına yönelik olarak öneriler
getirilmiştir. Buna uygun olarak, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi, Eskişehir’in
ulaşım gereksinimlerini gelecek yıllarda da karşılayabilmek amacıyla, 20
mahalleyi kapsayan 3 yeni hatla mevcut tramvay hattının uzatılması projesini
hayata geçirmiştir. Bu hatlar Emek-71
Evler, Batıkent-Çamlıca ve Yenikent-Çankaya güzergâhlarında olmak üzere
yaklaşık 21 km olarak projelendirilmiştir. 2. etap proje için 13
Ocak 2012 tarihinde Gülermak-YDA Ortaklığı ile sözleşme imzalanmıştır. 18 Nisan
2012 tarihinde ise kazıya başlanmış olup; Emek-71 Evler hattında 11 Nisan 2014
tarihinde, Batıkent-SSK ve Çamlıca-SSK ring hatları 08 Ağustos 2014 tarihinde,
Çankaya-OGÜ ring hattı ise 17 Ağustos 2014 tarihinde işletime açılarak toplam
33 tramvay ile 7 hatta hizmet verilmeye başlanmıştır.
3. etap ESTRAM tramvay hatlarının yaygınlaştırılmasına yönelik olarak
08 Haziran 2018 tarihinde temeli atılan 3. etap uzatma hattı projesi ile mevcut
Açelya durağından şehrin doğusuna doğru uzanan 3 kilometrelik uzatma hattı ile
Şehir Hastanesine oradan da 5 km lik uzatma hattı ile Sultandere ve 75. Yıl
mahallesine kadar devam edecektir.
Ayrıca şehrin kuzeyindeki mahallelere ulaşabilmek için ise
öncelikle mevcut Opera kolundan 3 kilometrelik bir uzatma ile Ömerağa, Tunalı,
Fatih ve Kumlubel Mahallelerini kapsayacak bir hat uzatması yapılacaktır.
Otogar-Opera bağlantısı, SSK Kolunun Yıldıza bağlanması ve
Yıldız-Opera kolunun çift hat yapılması da bu proje kapsamında
gerçekleştirilecektir.
Toplamda depo ilave hatları hariç yaklaşık 15 km. lik yeni
hatlar ile birlikte işletme hat uzunluğu 51,8 km. ye, toplam durak sayısı ise
77 ye ulaşacaktır.
10-Mart-2019 tarihinde bu projenin Açelya-Şehir
Hastanesi kolu tamamlanmış olup Şehir Hastanesi-Opera hattında işletime
başlanmıştır.
Yapımı devam eden diğer bölgelerdeki çalışmalarda ise sona
yaklaşılmıştır.
|